Thursday, August 13, 2009

:: dari kl ke indon ::

Mo0d : layan jep..

satu hari, seorang lelaki malaysia yg bercuti di indonesia, Ali berjumpa dengan lelaki indon, iaitu wak joko. kemudian mereka pun berborak borak....

Ali : Selamat pagi, wak

Wak Joko : Selamat..eh..apa yg paginya? udah terang benderang matahari pun udah kelihatan..

Ali : aku salah cakap ke? pelik indon ni.. Err..wak, kehidupan di indonesia bagaimana wak? benar ke kat indonesia susah mau teruskan kehidupan? Saya mau tahu juga..

Wak Joko : ya..emang susah benar..negara juga miskin..anak2 muda gak mampu bersekolah kerna bayarannya sangat mahal..peluang kerja susah mau dapat di indonesia..oleh kerna itu ramai warga wak sendiri pergi ke indonesia..di malaysia senang dapat kerja..uangnya juga tinggi..maklum saja..orang malaysia gampang gampang..

Ali : (Ali terkejut dengan kata2 wak tersebut, lalu ditanya wak itu dengan nada yg tinggi) APA WAK KATA??? ORANG MALAYSIA ANAK GAMPANG??? JAGA MULUT WAK YAA!!

Wak Joko : iya emang orang malaysia gampang..kok marah?? gila kamu ni..ya udah..mari wak belanja kamu makan di warung..

(Setelah mereka berdua setel makan..tiba seorang brader indon datang untuk membayar order..sudah selesai dikira wak joko punya order..kini giliran ali punya order pulak)

Tukang order : Ya, kakak makan apa?

Ali : gila apa indon ni??? dia panggil aku kakak?? aku jantan la wehhh..ah lantaklah..aaa..saya makan mee soto, minum air sirap..

Tukang order : Coba kakak bilang, saya tidak dengar..

Ali : dia suruh aku bilang..ok lah..1,2,3,4,5,6..

Tukang order : eh kenapa kira pula??

Ali : kamu yang suruh!

Wak joko : maaf ya, ini anak dari malaysia makan mee soto dan minum air sirap..
(setel urusan di warung tadi..walaupun kepala Ali sekarang penuh dengan macam keanehan)

Ali : wak, kita mau pusing2 kemana lagi wak?

Wak Joko : gila mau pusing2..nanti bikin kepala kamu pusing..siapa yg susah??

Ali : pusing2 pun salah?

Wak Joko : memang salah. tidak baik untuk kesehatan. nanti kamu muntah.

Ali : apa pulak tak baik untuk kesihatan?? saya sudah besar wak. sudah sunat! jadi orang yg berjoging bermeter meter jauh tu boleh bikin mereka muntah ya?? tak baik untuk kesihatan ya??

Wak Joko : itu kerna mereka joging... tapi mereka tidak pusing2... sebab itu mereka tidak muntah.

Ali : aduiiii... pening aku cakap dengan wak ni....

Wak Joko : Ya, mari singgah sebentar di rumah wak...

(Ali terus memijak di bahagian depan pintu rumah wak joko)

Wak Joko : ops..... alas kaki kamu sila tanggalkan....

Ali : Saya mana ada bawa alas kaki!

Wak joko : itu di kaki kamu itu apa?????

Ali : Ini selipar!

Wak Joko : ya... yang itu tanggal... letak disini...
(Ali terus masuk ke dalam rumah wak joko dan ternampak olehnya gambar budak perempuan di dinding.)

Ali : Ini budak kecil ini siapa ya wak?

Wak joko : Yang itu?? dia itu bukan budak.. berani kamu bilang dia begitu!

Ali : memang budak pun... takkan orang tua pulak....

Wak joko : dia itu cucu saya.....

Ali : Comel ya...

Wak joko : bagaimana kamu tau dia comel???

Ali : Lihat saja muka sudah tau.

Wak joko : memang kamu orang malaysia cukup aneh..... kamu tau orang yg comel berdasarkan muka saja? memang aneh...muka cucu saya lucu kan??

Ali : ape yang kelakarnye muke die?? (kebingungan seketika)

Wak Joko : oh ya...wak mau jumpa teman wak sebentar.... dia minta tolong sama wak tadi...

Ali : di mana teman wak tu?

Wak Joko : di Kampung disebelah sana... di simpang pertama tadi....

Ali : Jauh sangat wak...

Wak joko : sekejap saja sampai kesana

Ali : pakai apa wak boleh sampai kesana laju?

Wak joko : pakai spedar.

Ali : pakai spender??? wak nak pegi ke kampung sana pakai spender???

Wak joko : ya

Ali : Serius??

Wak Joko : ya, serius. kenapa?

(PENUHI ILMU DI DADA SEBELUM MERANTAU KE TEMPAT ORANG )
sumber jenaka : mereka yang boleh dipercayai..

0 orang cakap2 pasal ni: